TOPIK 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN MURID


KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN MURID



Pengurusan didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur (sistematik) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabi’inya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Pengurusan sekolah menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia.

Terdapat beberapa kepentingan pengurusan iaitu:

v  Menambah pengtahuan

v  Mendapatkan keredaan Allah

v  Meningkatkan mutu amalan kerja guru

v  Menambahkan produktiviti



PENGURUSAN SEKOLAH

Sekolah sebagai suatu tempat untuk belajar dan mengajar. Orang yang mengajar dan mendidik itu dikenali sebagai guru manakala yang belajar itu murid. Selain daripada pengajaran dan pembelajaran, banyak nilai-nilai murni dan norma-norma positif lain satu-satu masyarakat itu dipupuk dan disemai. Pengurusan sekolah ialah sumber. Bilik pembelajaran, tingkah laku/Disiplin, penasihatan, multibudaya. Multiupaya, sekolah dan masyarakat dan pengurusan kokurikulum.



PEMBELAJARAN

Prinsip pembelajaran ialah kesediaan pembelajaran, pengalaman, latihan, kondusif, bermatlamat, penglibatan aktif, persediaan awal, mengkaji murid dan unsur dorongan. Faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar ialah kematangan fizikal, mengekalkan perhatian, dorongan, sosial dan persekitaran dan pengalaman sedia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA