TOPIK 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN MURID
KAJIAN
PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN MURID
Pengurusan didefinisikan
sebagai aktiviti yang teratur (sistematik) bagi mencari jawapan kepada beberapa
soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau
tabi’inya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Pengurusan sekolah menurut
Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada
mana-mana organisasi di dunia.
Terdapat beberapa
kepentingan pengurusan iaitu:
v Menambah
pengtahuan
v Mendapatkan
keredaan Allah
v Meningkatkan
mutu amalan kerja guru
v Menambahkan
produktiviti
PENGURUSAN
SEKOLAH
Sekolah sebagai suatu
tempat untuk belajar dan mengajar. Orang yang mengajar dan mendidik itu
dikenali sebagai guru manakala yang belajar itu murid. Selain daripada
pengajaran dan pembelajaran, banyak nilai-nilai murni dan norma-norma positif
lain satu-satu masyarakat itu dipupuk dan disemai. Pengurusan sekolah ialah
sumber. Bilik pembelajaran, tingkah laku/Disiplin, penasihatan, multibudaya. Multiupaya,
sekolah dan masyarakat dan pengurusan kokurikulum.
PEMBELAJARAN
Prinsip pembelajaran
ialah kesediaan pembelajaran, pengalaman, latihan, kondusif, bermatlamat,
penglibatan aktif, persediaan awal, mengkaji murid dan unsur dorongan. Faktor yang
mempengaruhi kesediaan belajar ialah kematangan fizikal, mengekalkan perhatian,
dorongan, sosial dan persekitaran dan pengalaman sedia.
Ulasan
Catat Ulasan