TOPIK 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
TOPIK SOSIOLOGI DAN
PEMBELAJARAN
Sosiologi adalah
merupakan suatu kajian yang sistematik dan saintifik mengkaji tentang manusia
dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut (Amir
Hasan, 2002). Melalui interaksi bermacam – macam fenomena sosial akan berlaku,
sama ada sesuatu perkara itu akan berkekalan, berubah, berkembang, ditinggalkan
ataupun mundur. Sosiologi memfokus kepada kajian penghidupan sosial di zaman
yang dianggap moden.
Tujuan utama sosiologi:
untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti
tekanan-tekanan utama yang melemahkan merekadan mempelajari syarat-syarat yang
membentuk kehidupan sosial mereka.
Tokoh-tokoh Sosiologi
v Ibnu
Khaldun (1332-1406)
v Auguste
Comte (1798-1857)
v Karl
Marx (1818-1883)
v Emile
Durkheim (1858-1917)
v Max
weber (1864-1920)
v George
Herbert Mead (1863-1931)
Perspektif Sosiologi:
Mikro (Bersifat kecil dan individu) & Makro (Bersifat besar, kompleks. Dan berfokuskan
masyarakat/organisasi)
Teori utama Sosiologi :
Teori Interaksionisme, Teori Konflik, Teori Fungsionalisme
Pendidikan sebagai suatu
proses, bereti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan pendidikan sebagai
suati produk adalag kesan berlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan
dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.
Sosiologi Pendidikan:
Kajian yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan
masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk insitusi,
pentadbiran, kurikulum dan kaedah pdp.
Ulasan
Catat Ulasan