TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
TOPIK KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
Topik ini membincangkan mengenai
badan pentadbiran yang ada di sekolah. Kepimpinan yang efektif adalah penting
bagi mewujudkan suasana yang mendorong pengajaran yang menarik. Bukan itu
sahaja, ia mewujudkan suasana pembelajaran yang bermakna serta menyeronokkan.
Seorang pemimpin pendidikan hendaklah berupaya membentuk satu struktur dan
amalan yang mengintegrasikan maklum balas, renungan atas amalan – amalan serta
tindak – tindak balas yang diterima berlandaskan sebab – sebab dinyatakan iaitu
mengesan nilai – nilai utama keberkesanan dan kecekapan, menilai secara
kritikal budaya moral yang menentukan apa yang betul dan penting dan untuk
menilai secara moral pemimpin – pemimpin pendidikan. Kepimpinan pendidikan yang
bijaksana akan dapat meningkatkan mutu perkembangan kurikulum dan
pengajaran-pembelajaran.
4 jenis gaya kepimpinan:
Ø Autokratik
Ø Demokratik
Ø Kontigensi
Ø Laissez-Faire
Organisasi merupakan satu
kumpulan individu yang telah setuju bekerjasama untuk satu-satu tujuan yang
tertentu. Dengan ini, setiap organisasi mempunyai lima unsur, iaitu dasar yang
tegas, tujuan yang jelas, adanya kepimpinan wakilan, anggota yang tetap serta
usaha yang positif dan kreatif.
Carta organisasi sekolah terdiri daripada
pengtua, penolong kanan pentadbiran (PkP), Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (PK
HEM), Penolong Kanan Kurikulum (PK Ko) dan Kaunselor.
Ulasan
Catat Ulasan