TOPIK 7: PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
TOPIK: PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEKOLAH
Topik ini
membincangkan tentang pengurusan pusat sumber sekolah. Pusat Sumber Sekolah
(PSS) merupakan penjana pembentukan masyarakat yang berilmu pengetahuan, gemar
membaca dan berkemahiran maklumat sejajar dengan perkembangan teknologi
maklumat dan komunikasi (ICT) serta pendidikan abad ke-21. Pusat sumber sekolah
merupakan pusat mengakses maklumat yang mengandungi pelbagai sumber cetak dan
bukan cetak, elektronik dan digital yang diurus secara sistematik bagi menyokong
kualiti pengajaran dan pembelajaran. Pusat sumber menyediakan maklumat,
perkhidmatan dan keperluan bagi memperkukuhkan pengajaran – pengajaran untuk
penguasaan kemahiran asas serta kemahiran maklumat pendidikan ke arah pembentukkan
masyarakat berbudaya ilmu, gemar membaca dan kemahiran belajar sepanjang
hayat. Tanpa sumber, ilmu pengetahuan
seorang pelajar tidak akan berkembang disebabkan pelajar hanya berfokuskan
kepada guru sahaja.
Dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2000: Tahun Pusat Sumber Sekolah 2000,
Kementerian Pendidikan Malaysia telah menekankan pelaksanaan pelbagai program
yang berkaitan dengan Pusat Sumber Sekolah (PSS). Tahun PSS adalah pada tahun
2000 bagi seluruh sekolah di negara. Ia bertujuan untuk menyedarkan dan menggalakkan
semua sekolah agar mempertingkatkan usaha bagi menaikkan taraf PSS. Ia juga
diharapkan turut menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat. Pelaksanaan Pusat
Sumber Sekolah ini adalah bagi meningkatkan tahap pembacaan pelajar melalui
pelbagai sumber, Pusat sumber yang berkesan akan menggalakkan proses
pembelajaran berasaskan sumber. Pusat sumber sekolah memainkan peranan yang
besar dalam menyediakan maklumat dan bahan yang mencukupi dan terkini bagi
proses pembelajaran dan pengajaran berasaskan sumber di sekolah. Guru perlu
memainkan peranan penting bagi menggalakkan pelajar menanam minat membaca.
Dengan adanya amalan membaca di sekolah, murid – murid akan mendapat ilmu
pengetahuan secar tidak langsung. Bukan itu sahaja, hasrat kerajaan akan
tercapai bagi melahirkan murid yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani serta menjadi warganegara yang bertanggungjawab. Oleh itu, pihak
sekolah amat memainkan peranan penting dengan mengadakan Program Amalan Membaca
dan Program Nilam di peringkat sekolah.
RUJUKAN
1.
Buku
Panduan Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Abad ke-21
2.
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2000 Tahun Pusat Sumber Sekolah
Ulasan
Catat Ulasan