TOPIK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Bilik
darjah ditakrifkan sebagai sesebuah bilik di mana sekumpulan murid diajar oleh
seseorang guru. Suasana fizikal bilik darjah adalah penting bagi pembelajaran
kerana ia boleh menggalakkan dan menghalangi pembelajaran. Di negara kita,
terdapat beberapa jenis bilik darjah iaitu bilik darjah tradisi, KBSR, KBSM dan
bilik darjah terbuka. Walaubagaimana pun, terdapat implikasi bagi setiap jenis
– jenis bilik darjah tersebut ke atas pengajaran dan pembelajaran. Faktor yang
mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran terdiri daripada fizikal, kemanusiaan
dan teknikal. Dari segi fizikal iaitu, saiz bilik darjah, suasana am, peralatan
dan cahaya dan udara dalam bilik darjah. Dari segi kemanusiaan pula iaitu
suasana sosial bilik darjah dan suasana emosi bilik darjah. Manakala dari segi
teknikal, iaitu kemahiran guru dan pelbagai sumber pembelajaran seperti
projektor overhed, transparensi, slaid dan pita rakaman.
Pengurusan
bilik darjah yang berkesan dapat menjalinkan hubungan interpersonal antara guru
dengan murid dan murid dengan murid. Ia juga dapat menggalakkan tingkah laku
murid yang sesuai dan membentuk suasana pembelajaran yang positif.
Kepimpinan
guru yang demokratik akan membina suasana sosioemosi yang sihat yang seterusnya
menggalakkan interaksi yang terbuka di antara guru dengan murid dengan murid.
Ini akan menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran bertambah lebih
bermakna dan menyeronokkan. Terdapat beberapa cara membentuk interaksi dalam
bilik darjah ialah mempraktikkan kepimpinan demokratik, meningkatkan penyertaan
murid menggunakan kadah kumpulan, teknik buzz, main peranan lakonan sesi soal
jawab, alat bantu mengajar dan membantu pelajar yang mengasingkan diri atau
menghadapi masalah.
Ulasan
Catat Ulasan