TOPIK 12: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA


PENGURUSAN PENDIDIKAN PELBAGAI UPAYA




Topik ini mnerangkan tentang jenis masalah pembelajaran murid – murid iaitu pemulihan khas, pendidikan khas, pelbagai kecerdasan dan pengayaaan. Melalui bab ini, kita dapat mengetahui peranan dan tanggungjawab guru bagi menguruskan murid - murid yang berkeperluan khas. dalam bab ini juga, menunjukkan peranan guru penting bagi membantu golongan yang berkeperluan khas.

Secara kesimpulannya, pengurusan pendidikan pelbagai upaya merupakan satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang digunakan untuk membantu murid yang mempunyai masalah di dalam kelas. Matlamat pelaksanaan program ini adalah untuk menghakis jurang perbezaan terutamanya pencapaian murid dalam sesuatu aktiviti. Pelajar – pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang realistik dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya. Saranan KPM kepada guru untuk melaksanakan strategi pembelajaran koperatif dan kolaboratif yang memberi kesan positif kepada murid yang cenderung dalam kategori pelbagai upaya ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA