TOPIK 10: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN


TOPIK: PENGURUSAN SEKOLAH DAN PERSEKITARAN


Topik ini membincangkan hubungan sekolah dengan masyarakat, hubungan sekolah dengan PIBG dan hubungan sekolah dengan badan berkanun dan badan bukan berkanun. Sekolah merupakan pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan. Fungsi sekolah adalah untuk mencapai sesuatu objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan insan yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga membentuk insan yang bersahsiah baik serta memahami tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Persekitaran boleh didefinisikan sebagai kawasan disekeliling sesuatu tempat atau kawasan sekitarnya. Persekitaran sekolah merujuk kepada kawasan sekeliling sesuatu tempat bererti terdapat masyarakat yang tinggal berdekatan dengan sesebuah sekolah. Persekitaran sangat memainkan peranan yang penting bagi melahirkan sebuah suasana yang kondusif kepada pihak sekolah serta pelajar di sekolah. Persekitaran dapat dikaitkan dengan suasana atau budaya dari segi sosial, fizikal, perkembangan intelek dan aspek penggunaan bahasa.
Hubungan sekolah dengan masyarakat dapat dilihat jelas di dalam situasi berikut kurikulum sekolah adalah sejajar dengan keperluan – keperluan masyarakat, iaitu ia dapat mengekalkan nilai – nilai, norma – norma, kebudayaan dan falsafah hidup masyarakat. Hubungan sekolah dengan pihak badan berkanun dan badan bukan berkanun dari segi sumbangan dan program yang dianjurkan di sekolah. Hubungan sekolah dengan ibu bapa atau Persatuan Ibu Bapa dan Guru dapat ditunjukkan melalui peranan dan gerak kerja ibu bapa dalam penglibatan dengan sekolah. Dengan adanya hubungan ini ia dapat mewujudkan permuafakatan antara ibu bapa dan guru dalam berkerjasama memajukan kecemerlangan akademik dan sahsiah pelajar. PIBG ini adalah bagi membantu dalam memajukan perkembangan murid dan menjaga kebajikan murid, menambah sumber kewangan sekolah bagi menambah dan meningkatkan kemudahan di sekolah, meningkatkan kemesraan dan menyediakan sakuran komunikasi dab hubungan antara sekolah dengan masyarakat stempat dan meningkatkan keceriaan premis sekolah supaya dapat mewujudkan suasana yang konduksif bagi menjayakan aktiviti dan program pendidikan.
Kesimpulannya, hubungan ini dapat mewujudkan permuafakatan yang saling memerlukan bagi menjana kecemerlangan antara sekolah dengan persekitaran. Hal ini kerana sekolah merupakan tempat pelajar untuk menimba ilmu pengetahuan mereka.


RUJUKAN
1.      Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/2004 Perlembagaan Persatuan Ibu Bapa – Guru (PIBG)


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA