TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN



Topik ini membincangkan tentang pengurusan alam pembelajaran. Menurut Haji Samsudin bin Md Noor, pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalan mencapai matlamat kumpulan. Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak – kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku kea rah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.

            Seorang guru perlu ada asas kemahiran untuk menguruskan pembelajaran di dalam bilik darjah. Antaranya ialah pengetahuan guru mengenai nama dan latar belakang pelajar, prosedur menetapkan peraturan di dalam bilik darjah dan perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur di bilik darjah. Bukan itu sahaja, seseorang guru perlu mempunyai cara membentuk suasana yang kondusif dalam mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran iaitu komunikasi.

Kepentingan pengurusan alam pembelajaran ini menurut Norasiah Ibni Qasim, pengurusan alam pembelajaran penting bagi memenuhi masa yang diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran tercapai serta tidak membosankan kerana dapat menarik perhatia pelajar terhadap pengajaran tersebut.

Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititik beratkan oleh para guru agar minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah dan segala pmindahan maklumuat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA